Perspectieven op onze kwaliteiten
We hebben allerlei kwaliteiten in ons, die meer of minder tot expressie komen. Sommige van die kwaliteiten zijn tegenpolen van elkaar, maar andere bestaan uit meer dan twee kwaliteiten. De ene kwaliteit is niet beter dan de andere. We zijn er juist bij gebaat, als we welke kwaliteit dan ook bewust kunnen inzetten. Dan is er geen sprake van een blinde vlek bij ons.
Met perspectieven bedoel ik, dat we kunnen switchen van de ene set van kwaliteiten naar een andere set. Op deze pagina heb ik drie sets van kwaliteiten verzameld. Deze drie spreken me aan, omdat ze ons leven zo krachtig duiden en omdat ik ze tijdloos vind.
Bijgewerkt op: 3 oktober 2024.
Twee kwaliteiten
Een klassieke indeling in twee kwaliteiten is yin-yang. Een beschrijving ervan vind je bijvoorbeeld op anahana.com. In het kort duidt yin op de passieve kant in ons leven, over zijn en gaat yang over de actieve kant, over handelen en denken.
Taoïsten zien yin-yang als met elkaar verbonden, als noodzakelijke delen om het geheel mogelijk te maken. Daarom hebben zij het nooit over yin óf yang, maar altijd over yin-yang. Het geheel bestaat slechts door het evenwicht tussen
de twee delen. Zonder het een kan het ander niet bestaan.
In onze samenleving staat yang op een voetstuk. In onze schooltijd worden we vooral voorbereid op een toekomstig beroep. Bij De Nieuwe Wereld maakte Jelle van Baardewijk me attent op de reformatorische wortels van het woord beroep: roep komt van roeping. Zo kwam zingeving ook bij het werk te liggen en dat zal eraan bijgedragen hebben, dat yang hier een prominente plek heeft.
Drie kwaliteiten
De drie kwaliteiten zijn gebaseerd op yin en yang, plus het uitgangspunt dat wij vrijheid van keuze hebben. De drie tezamen beïnvloeden elkaar over en weer. De namen van deze kwaliteiten ontleen ik aan Christina von Dreien: waarheid, liefde en vrijheid. Deze begrippen lijken redelijk gewoon, maar Christina kleurt ze in met haar ruime bewustzijn.
Deze driedeling is wat kunstmatig, want de kwaliteiten waarheid, liefde en vrijheid zijn onderdeel van dezelfde medaille. Ik zie deze begrippen als praktische hulpmiddelen in onze poging de kwaliteiten van de goddelijke bron te omschrijven. Hieronder borduur ik voort op het beeld van de medaille.
Waarheid
De kwaliteit waarheid is de ene kant van de medaille en kunnen we de yin-kant noemen. Als onderdeel van deze bijzondere medaille is waarheid altijd liefdevol en afgestemd op al wat is. Verder is deze ervaren waarheid voor ons mensen individueel en tijdelijk, hij functioneert op deze manier als een richtingaanwijzer. Onze persoonlijke waarheid is aanwezig in ons hart. We komen ermee in contact door ons ervoor open te stellen, een yin-kwaliteit. Met het verruimen van ons bewustzijn doen we nieuwe ontdekkingen over onze waarheid.
Liefde
De kwaliteit liefde is de andere kant van de medaille en streeft onvoorwaardelijk naar verbinding tussen al wat is. Liefde is de grootste kracht in het universum én het is onze ware aard. Als we ons vanuit liefde voor de wereld openstellen, kan liefde onze omgeving binnenstromen en kan alles vanuit liefde worden getransformeerd. De sleutel is dat we onze liefde richten (yang) naar waar ze nog niet is, want daar is ze het hardst nodig.
Vrijheid
De kwaliteit vrijheid hangt samen met bewustzijn. Bewustzijn maakt keuzes mogelijk, de kwaliteit vrijheid drukt dit uit. Alles wat is heeft bewustzijn, dus ook de in deze uitleg gebruikte medaille. Maar bij deze medaille maakt de zijde die boven ligt niet uit: de liefdevolle waarheid en de ware liefde gaan over hetzelfde. We hebben ook de vrijheid voor geen van beide te kiezen. Daarom zijn onze keuzes belangrijk en het vraagt eerlijkheid om voor waarheid en liefde te kiezen.
Totstandkoming van dit perspectief
Mijn weg naar de indeling in drie kwaliteiten begon bij Arnold Cornelis. Hij stelt dat gevoel onze meest abstracte vorm van kennis is. Door de verhalen van onder andere Christina von Dreien vind ik het woord gevoel te lichamelijk. Het woord bewustzijn heeft mijn voorkeur, om Pim van Lommel te citeren: we hebben een lichaam, we zijn bewustzijn. Ik ga ervan uit dat onze bewuste ziel steeds weer voor een volgend leven kiest. Deze ziel heeft al veel kennis opgedaan. Deze kennis komt uit de goddelijke bron van licht, van bewustzijn. Zo bevinden we ons ergens op een lang traject van continu kennis opdoen. Via ons bewustzijn, onze intuïtie, het stemmetje in ons, of hoe we het ook noemen, ontvangen we als driedimensionale mens steeds weer nieuwe brokjes informatie en kunnen we daar ervaring en kennis mee opdoen.
Omdat we geboren worden in een redelijk onbewuste wereld, merken we al snel dat sommige ervaringen niet helemaal welkom zijn. Het deel dat niet welkom is, gaan we ongemerkt vastzetten (zie column Bewustzijn en energie). De vastgezette energie van grote en kleine trauma’s is een ballast voor ons. Daarom geven we onszelf een cadeau als we trauma’s opruimen, anders blijven ze ons leven verkleuren. Met minder ballast groeit ons bewustzijn en kunnen we makkelijker voor waarheid en liefde kiezen (vrijheid). En dat is in een notendop het trio, dat Christina noemt in haar gedicht.
De rol van leren giet ik in andere woorden dan Arnold. Heden ten dage gebeurt leren vaak via denken. De wetenschap stelt de kaders vast van ons denken en nieuwe wetenschappelijke inzichten leiden tot nieuwe denkkaders. Maar de liefde
ontbreekt in de wetenschap en daarom zijn onze menselijke uitvindingen vaak te weinig afgestemd op de verrijking van het leven hier op Aarde. Liefde zorgt voor een hoger bewustzijn en dan zijn we in staat problemen op te lossen,
die we met een lager bewustzijn niet kunnen oplossen. Ons bewustzijnsniveau is cruciaal in hoe we hier met elkaar op Aarde leven.
En dan de derde kwaliteit, de vrijheid om zelf keuzes te maken. Deze keuzes hebben weinig tot veel impact op ons leven. Ergens in ons leven worden we ons bewust van de volgende keuze: willen we leven vanuit liefde of leven vanuit angst? Christina zegt dat angst altijd een uiting is van een gebrek aan vertrouwen. Zijzelf is het toonbeeld van iemand, die zich laat leiden door bewust en volledig te vertrouwen op het goddelijke en haar eigen roeping. Bij mezelf merk ik, hoe liefde en vertrouwen hand in hand gaan. Een prachtige ontdekkingstocht…
Zeven kwaliteiten
Bij zeven kwaliteiten kom ik uit bij de zeven chakra’s in ons lichaam. Elke chakra heeft haar eigen kwaliteit (met dank aan
liefleven.com).
Kruin chakra: verbonden zijn met de wereld.
Derde oog chakra: wijsheid en verbeeldingskracht.
Keel chakra: oprecht kunnen communiceren.
Hart chakra: kunnen verbinden en kwetsbaar opstellen.
Zonnevlecht chakra: zelfverzekerd, ondernemend en doelbewust.
Heiligbeen chakra: ervaren van emoties, seksualiteit en creativiteit.
Wortel chakra: geaard en stabiel.
De chakra’s zijn energetisch aanwezig in ons lichaam, ze staan los van onze anatomie. Juist via zoiets als mediteren (yin) kunnen we onze chakra’s versterken. Met als resultaat dat we met meer focus kunnen manifesteren (yang).